fredag 26. februar 2016

En gammeldags brukshage med favorittsteder


Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt meg selv: "Hva slags hage vil jeg ha"

Det finnes jo tusen ulike måter å ha hage på. Alt fra en sirlig prydhage til en litt overgrodd cottage garden til en moderne hage etc. Og det som er kjempefint hos andre passer jo ofte slett ikke hos meg.

For min del har svaret vært enkelt.
Jeg vil ha en hage som kler huset og området vi bor i.
Ettersom vi bor i gammelt trehus - i et eldre villaområde - på et historisk sted, betyr det gammeldagse stauder.

Så etter av stikkordene er gammeldags eller historisk.
Samtidig er jeg mer på jakt etter de norske tradisjonene enn etter en engelsk cottage garden.

Vi har relativt stor hage (to mål) som er helt flat, og jeg ønsker meg en hage som inviterer til bruk, og er en hage vi kan leve i. Så mitt neste stikkord er en brukshage. Hos oss skal det være plass til trampoliner og prosjekter. Det skal være lov at ting er litt underveis. hage er noe vi gjør, ikke noe vi har bare til pynt.
Mitt tredje stikkord er at hagen skal inneholde noen favorittsteder som setter litt tonen for hvordan vi vil ha det.

Jeg tror på å dele hagen inn i mindre rom. Med vår flate store tomt er det faktisk helt nødvendig.
Vi har  mye hage å holde styr på, men jeg har tenkt at dersom jeg skaper noen "focal points", så betyr kanskje det at man ikke legger merke til det jeg uansett ikke rekker over. Som brenneslene i hekken for eksempel.

Også vil jeg at det skal være litt bugnende. Og at hagen skal ha ulike sitteplasser. Helst sitteplasser i alle de ulike rommene.


Et focal point kan være forskjellige ting
Det kan være lysthuset når syrinene blomstrer, Det kan være tønnen med vann.
Det kan være en støttepinne i smijern, med en klatrende klematis. En samling krukker på terrassen eller trappa. Klatrerosen i garasjeveggen, Blåmeis i fugleneket på vinteren, eller en benk i solveggen om innbyr til en morgenkaffe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar